30. joulukuuta 2014

En enää ikinä...

Maailmassa on todella paljon asioita, joihin sanotaan radikaali vastaus "en ikinä". Joskus teetkin, ajattelet, toimit niin ja silloin joudut syömään sanasi, ottamaan ne takaisin ja teeskentelmään, ettet ikinä ole sanonut moista. Lause "ei saa sanoa 'ei koskaan', 'ei ikinä'" on ihan hyvä. Mutta ihmisille on muotoutunut sellainen tapa. Yritäppä päästä siitä pois.

"En enää ikinä koske huumeisiin". Kosket silti.
"En enää ikinä anna itseni rakastua". Annat silti.
"En enää koskaan anna kenenkään satuttaa minua". Annat näin tapahtua silti.
"En enää koskaan halua tuntea mitään". Tunnet kuitenkin.

Valehdellaan muille, valehtelet samalla itsellesi. Olet keskellä valheiden verkkoa, et sä voi tietää mitä elämässä tapahtuu myöhemmin. Et voi kieltää asioita lopullisesti itseltäsi. Et vaan voi. Omien "lupauksien" pettäminen on hirveää, etkä sä siitä tavasta pääse eroon. Aloitat hieman isommilla, helppo jatkaa pienemmillä. "Pidän tipattoman tammikuun. No kaverilla vkloppuna bileet, juon sillon. Eihän kellekään asiasta tarvitse kertoa sen suuremmin." Pidä se tipaton, jos olet itselleni sanonut niin.

Itsehän aloitan vuoden 2015 tipattomana ja pyrin pysymään sopimuksessa myös tammikuun jälkeen niin pitkään kuin mahdollista. En juo tippaakaan. On mun aika lopettaa itselleni valehtelu ja lupauksista kiinnipitämisen laiminlyönti.

On hienoa nähdä yksittäisiä ihmisiä, jotka kykenevät lupautumaan, ja samalla sitoutumaan, tiettyihin asioihin niin intohimoisesti, ettei luovuttaminen tule kysymykseenkään. Sellaisen ihmisen seuraaminen sivusta on upea kokemus. On mahtavaa tuntea ihmisiä, jotka seisovat sanojensa takana. Ihmisiä, jotka eivät petä lupauksiaan. Ihmisiä, jotka eivät elättele turhaa toivoa. Ihmisiä, joihin kykenee luottamaan asioissa tietäen sen ihmisen pysyvän lähellä hänen sanottuaan niin.

Taino, kuka minä olen mitään sanomaan? Ei, väärin. Minä olen minä, ja voin sanoa oman kantani asiaan. Saan kirjoittaa omia ajatuksiani ylös. Pitivät niistä muut ihmiset tai eivät. Mulla on vapaus kirjoittaa, mulla on vapaus laulaa, mulla on vapaus tehdä asioita, jotka ovat minulle itselleni mieluisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Leave a comment, please!